Svakom je poduzetniku cilj na legalan način minimizirati troškove poreza. Vjerojatno najčešće pitanje s tog aspekta je treba li troškove nabave i održavanja osobnog automobila prebaciti na poduzeće ili ne.
Pravila poreznog tretmana automobila u poslovanju detaljnije opisujemo u našem članku Porezni tretman troškova gospodarskih vozila i osobnih automobila.
Alternativa kupnji ili najmu automobila za osobni prijevoz od strane poduzeća je korištenje privatnog vozila u službene svrhe za što poduzeće zaposleniku može isplatiti neoporezivu naknadu u iznosu od 2 kune po kilometru.
Zbog načina na koji su definirani porezni tretmani korištenja automobila, ne postoji jednoznačan odgovor na pitanje isplati li se više kupiti vozilo na poduzeće ili koristiti privatno vozilo u službene svrhe. Potrebno je napraviti izračun koji će uzeti u obzir način kupnje ili najma, nabavnu vrijednost ili trošak lizinga te broj prijeđenih kilometara kako bi se izračunali porezni troškovi ukoliko se koristi vozilo poduzeća te iste usporediti s korištenjem privatnog vozila.
Primjer
U nastavku iznosimo primjer izračuna isplativosti terećenja poslovanja troškovima automobila pod sljedećim pretpostavkama:
- poduzeće ostvaruje manje od 7,5 milijuna kuna prihoda godišnje, obveznik je poreza na dodanu vrijednost i ostvaruje oporezivu dobit prije troškova korištenja vozila u iznosu od 10.000 kuna mjesečno;
- osobni automobil nabavlja se na operativni lizing čija je mjesečna rata 2.000 kuna s uključenim PDV;
- vlasnik je zaposlen u poduzeću s mjesečnom bruto plaćom 6.200 kuna, boravište mu je u Zagrebu i koristi osnovni osobni odbitak za obračun poreza na dohodak;
- mjesečni troškovi održavanja vozila i goriva iznose 2.000 kuna s uključenim PDV;
- troškovi obveznog i kasko osiguranja vozila prosječno mjesečno iznose 400 kuna;
- vozilo se prosječno mjesečno koristi 800 kilometara za poslovne, a 400 kilometara za privatne svrhe.
Opcija A – korištenje privatnog vozila u službene svrhe
Poduzeće vlasniku mjesečno isplaćuje naknadu za korištenje privatnog vozila u poslovne svrhe u iznosu od 1.600 kuna koja smanjuje oporezivu dobit poduzeća. Nakon troška poreza na dobit te poreza i prireza na dohodak na isplatu dobiti, poduzeće vlasniku isplaćuje 6.668 kuna neto dobiti. Vlasniku su ukupno isplaćene 8.404 kune s kojima pokriva ukupno 4.400 kuna troškova automobila i ostaje mu na raspolaganju 3.868 kuna.
Opcija B – troškovi vozila terete poslovanje poduzeća
Od ukupnih mjesečnih iznosa najma i održavanja vozila te goriva poduzeće odbija 50% pretporeza na dodanu vrijednost. Ova dva troška zajedno terete poslovanje poduzeća u iznosu od 3.600 kuna. Budući da vlasnik koristi vozilo i u privatne svrhe, utvrđuje se primitak u naravi kao 20% mjesečne naknade za lizing s uključenim PDV što iznosi 400 kuna, a obračun plaće za ovaj primitak u naravi daje troškove doprinosa, poreza i prireza u iznosu od 362 kune. Budući da se za korištenje osobnog automobila utvrđuje primitak u naravi, svi troškovi automobila umanjuju osnovicu poreza na dobit. Nakon obračuna poreza na dobit te poreza i prireza na dohodak na isplatu dobiti, poduzeće vlasniku isplaćuje 4.475 kuna neto dobiti koja mu u cijelosti ostaje na raspolaganju budući da je sve troškove vozila pokrilo poduzeće.
U navedenom primjeru, vlasniku ostaje na raspolaganju 607 kuna mjesečno više ako troškovi vozila terete poslovanja poduzeća umjesto da ih plaća vlasnik kao fizička osoba. Na godišnjoj razini ova ušteda iznosi 7.284 kune. Ponovno napominjemo da će usporedba rezultirati različitim rezultatima ovisno o navedenim faktorima koje je sve potrebno svaki put iznova sagledati.